ALGEMENE VOORWAARDEN
ARTIKEL 1. DEFINITIES EN BEGRIPPEN
1.1 In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:
• Opdrachtnemer: Maarten Jong, gevestigd aan de Gerrit Rietveldsingel 425, 1112ZB Diemen.
• Opdrachtgever: de Opdrachtgever van Opdrachtnemer. Onder Opdrachtgever wordt verstaan: het productiebedrijf/de producent, de huurder van de diensten, apparatuur, studio, transport en/of vervoersmiddel en/of ter
beschikking gesteld personeel, concreet alle zaken die Opdrachtnemer verhuurt.
• Overeenkomst: elke wederzijdse acceptatie met betrekking tot de levering van diensten/zaken door Opdrachtnemer
• Projecten: de door Opdrachtnemer geleverde diensten en daarmee samenhangende zaken.
• Werkzaamheden: het zonder enige ondergeschiktheid en buiten dienstbetrekking of aanneming van werk verrichten van diensten c.q. het geven van adviezen zoals hiervoor genoemd en/of leveren van zaken, een en ander in de meest ruime zin van het
woord en zoals vermeld in de opdrachtbevestiging.
• Voorwaarden: deze algemene voorwaarden van Opdrachtnemer.
ARTIKEL 2. ALGEMEEN
2.1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte of overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan door Opdrachtnemer derden dienen te worden betrokken.
2.3. Indien niet nadrukkelijk bij enig schriftelijk beding van deze voorwaarden is afgeweken, prevaleren deze voorwaarden boven enige voorwaarden die Opdrachtgever toepasselijk wenst.
2.4. De voorwaarden zijn eveneens van toepassing op vervolgbestellingen in het geval de voorwaarden van toepassing zijn geweest op een eerdere bestelling.
2.5. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverkort van toepassing.
De Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen dan in overleg nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeenkomt, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt
genomen.
2.6. Indien Opdrachtnemer niet steeds strike naleving van enige bepaling verlangt, betekent dit niet dat Opdrachtnemer het recht verliest om in andere gevallen de stipte naleving van deze bepalingen te verlangen.
ARTIKEL 3. TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
3.1. De offertes en aanbiedingen die door Opdrachtnemer worden gedaan zijn vrijblijvend en herroepelijk, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op geen
enkele wijze enig recht worden ontleend indien de dienst of de zaak waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.
3.2. Het aanbod tot het aangaan van een overeenkomst kan door Opdrachtnemer zowel mondeling als ook schriftelijk worden gedaan. Pas nadat de opdracht door Opdrachtnemer is aanvaard en de schriftelijke opdrachtbevestiging door de Opdrachtgever
ondertekend is geretourneerd, is deze voor Opdrachtnemer bindend.
3.3. Indien de opdracht mondeling is verstrekt, dan wel indien de getekende opdrachtbevestiging nog niet retour is ontvangen, wordt de overeenkomst geacht te zijn tot stand gekomen onder toepasselijkheid van deze voorwaarden op het moment dat
Opdrachtnemer op verzoek van Opdrachtgever met de uitvoering van de opdracht is gestart. Indien de Opdrachtgever in dit geval niet binnen 2 werkdagen na het verzoek reageert op de inhoud van de opdrachtbevestiging, dan wordt deze als juist en
volledig aangemerkt en zijn
Opdrachtgever en Opdrachtnemer aan de inhoud ervan gebonden.
3.4. Het door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer ter beschikking stellen van informatie dan wel materiaal voor uitvoering van de werkzaamheden, wordt gelijkgesteld met het doen van het verzoek als hiervoor in lid 3.3 bepaald.
3.5. Voor alle offertes en aanbiedingen geldt voorts, dat deze zijn gebaseerd op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens. Bij gebleken onjuistheid c.q. onvolledigheid daarvan kan Opdrachtgever aan een (geaccepteerde) offerte of aanbieding geen
rechten ten opzichte van Opdrachtnemer ontlenen. Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een
kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3.6. De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief btw en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij
anders aangegeven.
3.7. Offertes en aanbiedingen worden gedaan op basis van een zo goed mogelijke inschatting van de te maken uren en kosten. Als de kosten en uren gedurende de opdracht veranderen, door aanvullingen en/of wezenlijke verandering van de opdracht is
Opdrachtnemer gerechtigd meerkosten in rekening te brengen.
3.8. Aanbiedingen, offertes en/of prijzen gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten.
3.9. De van het aanbod deel uitmakende documenten, concepten, beelden, tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door Opdrachtnemer of in zijn opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van Opdrachtnemer. Zij mogen
niet zonder zijn toestemming aan derden ter hand worden gesteld of getoond. Zij mogen evenmin zonder toestemming van Opdrachtnemer worden gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden
binnen 14 dagen na een daartoe door Opdrachtnemer gedaan verzoek franco aan hem te worden toegezonden.
ARTIKEL 4. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
4.1. Uitvoering van de opdracht doet Opdrachtnemer met volledige inzet, kennis en kunde.
4.2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door hulppersonen, freelancers en derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en
7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Bij het inschakelen van derden zal Opdrachtnemer de nodige zorgvuldigheid in acht nemen.
4.3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van tekortkomingen van derden en gaat er van uit en bedingt zo nodig bij dezen, dat elke opdracht aan Opdrachtnemer de bevoegdheid inhoudt om eventuele
aansprakelijkheidsbeperkingen van derden mede namens de Opdrachtgever te aanvaarden.
4.4. De Opdrachtgever zorgt dat alle gegevens waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn tijdig worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de opdracht benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft
Opdrachtnemer het recht om de uitvoering van de opdracht op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan Opdrachtgever in rekening te brengen. 4.5. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden
uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
ARTIKEL 5. LEVERING, WIJZIGING EN ACCEPTATIE VAN DE OPDRACHT
5.1. Opdrachtnemer gaat na ontvangst van de benodigde gegevens, teksten en/of beeldmateriaal zo spoedig mogelijk van start met het aanmaken van de overeengekomen zaken en/of diensten en deelt
Opdrachtgever de verwachte levertijd mee.
5.2. Een door Opdrachtnemer opgegeven termijn van levering heeft, tenzij daarvan schriftelijk wordt afgeweken, slechts een indicatieve strekking. Levertijden worden steeds bij benadering vastgesteld. 5.3. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst
blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
5.4. Indien de overeenkomst is gewijzigd of aangevuld, dan is Opdrachtnemer gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat partijen overeenstemming hebben over alle wijzigingen en/of aanvullingen, daaronder begrepen het te bepalen tijdstip
van voltooiing van de werkzaamheden, beloning en andere voorwaarden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen wanprestatie van Opdrachtnemer op en is voor Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst
op te zeggen of te ontbinden.
5.5. Indien een vaste vergoeding is overeengekomen zal Opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft. 5.6. Veranderingen in een al verstrekte opdracht
aangebracht, kunnen tot gevolg hebben dat de oorspronkelijk overeengekomen levertijd door Opdrachtnemer wordt overschreden.
5.7. Indien de wijziging een vermindering van werkzaamheden inhoudt, is artikel 8 lid 4 van toepassing. 5.8. Bij een overeenkomst wordt in de montage en/of color grading standaard uitgegaan van 1 correctieronde voordat het definitieve resultaat wordt
opgeleverd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Feedback op de geleverde werken dient te worden gebundeld en van onduidelijkheden/ discrepanties te worden ontdaan door de contactpersoon van de Opdrachtgever.
5.9. Het resultaat wordt als geaccepteerd beschouwd door Opdrachtnemer als de Opdrachtgever op schrift aangeeft geen werkzaamheden meer te verlangen. Reageert de Opdrachtgever niet binnen 5 werkdagen dan wordt het resultaat als geaccepteerd
beschouwd en de opdracht afgerond.
5.10. Mocht Opdrachtnemer onverhoopt niet in staat zijn binnen overeengekomen fatale levertijd aan zijn verplichtingen te voldoen, kan Opdrachtnemer alleen schriftelijk in gebreke worden gesteld, waarbij Opdrachtnemer een termijn van minimaal 14
dagen gegund wordt om haar verplichtingen alsnog na te komen.
ARTIKEL 6. VERGOEDINGEN
6.1. De vergoeding en eventuele kostenramingen zijn in euro's en exclusief btw en eventuele andere heffingen van overheidswege.
6.2. Indien Opdrachtnemer dat wenselijk acht, is Opdrachtnemer gerechtigd om aan Opdrachtgever een redelijk voorschot op de vergoeding voor de nog te verrichten werkzaamheden te vragen. Opdrachtnemer is gerechtigd om de aanvang van zijn
werkzaamheden op te schorten totdat het voorschot is voldaan dan wel daarvoor voldoende zekerheid is gesteld.
6.3. De vergoeding is op geen enkele wijze afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht. De omzetbelasting komt ten laste van de Opdrachtgever.
6.4. Indien Opdrachtgever en Opdrachtnemer geen vast bedrag t.b.v. een bepaalde opdracht of per kalenderjaar c.q. boekjaar zijn overeengekomen, wordt de vergoeding vastgesteld aan de hand van het uurhonorarium en het totaal van de door
Opdrachtnemer bestede tijd.
6.5. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd tot verhoging van de vergoeding zonder dat de Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of
verplichting als gevolg van de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van bijv. lonen of op andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.
6.6. Bovendien mag Opdrachtnemer de vergoeding verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd geschat bij het sluiten
van de overeenkomst, en dat niet toerekenbaar is aan Opdrachtnemer, dat in redelijkheid niet van Opdrachtnemer mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen de oorspronkelijk overeengekomen vergoeding.
6.7. Alle reis- en verblijfskosten, pm- en stelposten, worden niet meegenomen in de offerte. Deze worden apart toegevoegd aan de eindfactuur. Opdrachtnemer is niet verplicht de fysieke bonnen te overhandigen aan Opdrachtgever. Wel zullen de gemaakte
kosten in een overzicht ter inzage aan Opdrachtgever worden meegestuurd met de eindfactuur. Opdrachtnemer hanteert een kilometervergoeding van € 0,24 per km tenzij anders overeengekomen.
6.8. Opdrachtgever is gehouden om alle verdere redelijke onkosten die door Opdrachtnemer in de uitvoering van de opdracht zijn gemaakt te vergoeden.
6.9. De vergoedingen worden, zo nodig vermeerderd met declaraties van onkosten of van ingeschakelde derden, inclusief de verschuldigde omzetbelasting per fase of na voltooiing van de werkzaamheden aan
Opdrachtgever in rekening gebracht.
6.10. Annulering van een opdracht binnen 24 uur voorafgaand aan de werkzaamheden zal worden doorberekend tegen een tarief van 100% van de geoffreerde loonkosten en 100% van de apparatuurkosten. Annulering van een opdracht binnen 48 uur
voorafgaand aan de werkzaamheden zal worden doorberekend tegen een tarief van 50% van de geoffreerde loonkosten en 50% van de apparatuurkosten. Kosten voor de annulering van door Opdrachtnemer ingehuurd materiaal, apparatuur, freelancers
en diensten zal volledig worden doorberekend aan Opdrachtgever conform de voorwaarden van de betreffende partij.
ARTIKEL 7. BETALING
7.1. Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum.
7.2. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan verschuldigd € 45 aan administratiekosten, de gemaakte incassokosten en een rente
verschuldigd van 1,25% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van
voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
7.3. Opdrachtnemer heeft het recht de door Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende
rente.
7.4. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever die geen beroep toekomt op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin gerechtigd om de betaling van een factuur om
een andere reden op te schorten.
7.5. Indien de Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op
basis van hetgeen in op dat moment in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is. Indien Opdrachtnemer echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in
aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
ARTIKEL 8. DUUR EN BEËINDIGING OVEREENKOMSTEN
8.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd tenzij uit de aard der strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat deze voor onbepaalde tijd is aangegaan.
8.2. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn te allen tijde gerechtigd om de overeenkomst voor onbepaalde tijd, door middel van opzegging te doen eindigen. Een rechterlijke tussenkomst is daartoe niet vereist. 8.3. Opdrachtnemer heeft het recht een
verbintenis op te schorten indien hij door omstandigheden, welke buiten zijn invloedssfeer liggen of waarvan hij bij het sluiten der overeenkomst niet op de hoogte was of kon zijn, tijdelijk verhinderd is zijn verplichtingen na te komen.
8.4. Ingeval een van beide partijen in staat van faillissement geraakt, surseance van betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de overeenkomst zonder inachtneming van een opzegtermijn te beëindiging, een en ander
onder voorbehoud van rechten.
ARTIKEL 9. OPTIES
9.1. Opdrachtgever is gerechtigd Opdrachtnemer te verzoeken hem een optie te verlenen op door Opdrachtnemer te leveren zaken of te verrichten diensten. Bij het verlenen van de optie zal Opdrachtnemer aangeven op welke termijn Opdrachtgever
Opdrachtnemer dient te laten weten of hij van de optie gebruik zal maken. Indien Opdrachtgever deze termijn overschrijdt, vervalt de aan Opdrachtgever verleende optie. Aan een optie kunnen nimmer rechten worden ontleend door Opdrachtgever.
Opties zijn niet overdraagbaar aan derden.
9.2. Opdrachtnemer is gerechtigd te allen tijden optiehouders te verzoeken zich binnen 24 uur uit te spreken of een optie al dan niet wordt omgezet in een definitieve opdracht. Indien de optie niet binnen de gestelde termijn wordt omgezet in een opdracht
vervalt de optie. Opdrachtnemer is gerechtigd eenzijdig uitsluitend schriftelijk op te zeggen.
ARTIKEL 10. ARBEIDSTIJDEN & WERKDAG
10.1. Een werkdag is een draaidag of een niet-draaidag. Een werkdag zou omwille van het welzijn en de veiligheid van crew nooit langer mogen duren dan 14 uur.
10.2. Een draaidag is 10 uur op set inclusief minimaal 30 minuten zittende lunch, minus ontbijt en wrap hap, in acht nemend dat de draailocatie zich binnen de randstedelijke driehoek bevindt.
10.3. Een niet-draaidag is een werkdag ten bate van de productie buiten de draaidagen om. Voor een nietdraaidag gelden dezelfde voorwaarden als voor een draaidag.
10.4. Een 6e en/of 7e werkdag na 5 voorafgaande aaneengesloten werkdagen wordt afgeraden. Een 6e of 7e werkdag kan uitsluitend worden ingepland na instemming vooraf van crewlid. Voor een 6e dag wordt een tarief van 150% van de dagprijs
gehanteerd. Voor een 7e dag wordt een tarief van 200% van de dagprijs gehanteerd.
10.5. Running Lunch is een draaidag van 8 uur. De lunch wordt genuttigd uit de hand tijdens het werk. De
Opdrachtgever informeert Opdrachtnemer tijdig over Running Lunch draaidagen.
10.6. French Hours is een draaidag van 8 uur. De lunch wordt vooraf genuttigd. De Opdrachtgever informeert Opdrachtnemer tijdig over French Hours draaidagen.
10.7. Een halve dag is een werkdag van maximaal 6 uur uit en thuis. Voor een halve dag wordt een tarief van 75% van de dagprijs gehanteerd. Wanneer een halve dag langer duurt dan 6 uur ‘uit en thuis’, betreft het een gewone werkdag en wordt 100%
van de dagprijs gehanteerd.
ARTIKEL 11. OVERUREN
11.1. Al het werk dat langer duurt dan zoals gedefinieerd onder de werkdag, wordt beschouwd als overwerk en wordt belast met een toeslag. Overuren worden per dag berekend en kunnen niet worden gecompenseerd op andere dagen.
11.2. Overuren-toeslagen worden middels onderstaande percentages van het uurtarief berekend:
• 150% voor het 1e t/m 4e overuur (11e t/m 14e uur)
• 200% voor het 5e en 6e overuur (15e en 16e uur)
• 300% voor het 7e overuur (17e uur) en verder
ARTIKEL 12. NACHTWERK
12.1. Reistijd en werktijd tussen 22:00 en 06:00 wordt beschouwd als nachtwerk. Tijdens deze uren geldt het nachttarief. De Opdrachtgever dient minimaal 72 uur voor aanvang van de werkdag het nachtwerk aan te kondigen. Het nachttarief geldt alleen
voor de enkele werkdag die geheel of gedeeltelijk in de nacht plaatsvindt. Indien er sprake is van meerdere aaneengesloten dagen met nachtwerk dan geldt de uitslaapdag regeling (zie lid 12.4).
12.2. Het nachttarief bedraagt 150% van het uurtarief voor reis- en draaiuren tussen 22:00 en 06:00.
12.3. Een aaneengesloten periode van nachtwerk ontstaat wanneer twee of meer aansluitende draaidagen eindigen na 2:00 uur. Wanneer er sprake is van een uitslaapdag vervalt het nachttarief zoals vermeld onder lid 12.2. Een uitslaapdag is de
vergoeding voor de dag na een aaneengesloten periode van nachtwerk, die vanwege het nachtwerk, niet als reguliere werkdag kan worden ingevuld.
12.4. De vergoeding voor de uitslaapdag bedraagt 100% van de dagprijs.
ARTIKEL 13. WERKEN OP ZON- EN FEESTDAGEN
13.1. Op zondag en officiële feestdagen, zoals vermeld op de website van de Rijksoverheid, geldt een toeslag. Hierbij wordt een zondagtarief gehanteerd van 150% van de reguliere dagprijs.
ARTIKEL 14. REIZEN
14.1. Opdrachtgever en Opdrachtnemer stellen vooraf vast wat de standplaats is voor de productie. Indien de standplaats niet wordt vastgesteld, dan is kantoor van Opdrachtgever de standplaats.
14.2. Een reisdag is een dag waarop Opdrachtnemer zich verplaatst; van, naar of tussen hotels (of andere onderkomens) ten behoeve van de productie. Reisdagen tot maximaal 5 uur worden als volgt belast: 75% van het uurtarief voor elk uur. Reisdagen
vanaf 5 uur: 50% van de dagprijs.
14.3. Per Diem of Sejour is de vergoeding voor het levensonderhoud wanneer Opdrachtnemer voor de productie dient te overnachten elders dan thuis. Voor werkdagen inclusief lunch bedraagt de vergoeding: € 25,- per dag. Voor reisdagen en vrije dagen
bedraagt de vergoeding: € 50,- per dag. De genoemde vergoedingen komen te vervallen wanneer Opdrachtgever deze kosten op zich neemt.
ARTIKEL 15. AANSPRAKELIJKHEID
15.1. Opdrachtnemer zal zijn werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van Opdrachtnemer mag worden verwacht. Indien een fout gemaakt wordt doordat de Opdrachtgever hem onjuiste of onvolledige
informatie heeft verstrekt, is Opdrachtnemer voor de daardoor ontstane schade niet aansprakelijk.
15.2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enigerlei schade, direct of indirect, die het gevolg is van schade die is ontstaan die niet aan hem kan worden toegerekend.
15.3. Onverminderd hetgeen in art. 15.1 en 15.2 kan er enkel sprake zijn van aansprakelijkheid aan de zijde van Opdrachtnemer in geval van opzet of bewuste roekeloosheid.
15.4. Opdrachtgever is verplicht om binnen 2 maanden nadat Opdrachtgever een onjuistheid in de uitvoering van de overeenkomst en het al dan niet daaruit voortvloeiende schaderisico heeft gesignaleerd of redelijkerwijze had kunnen signaleren, daarvan
schriftelijk mededeling te doen aan Opdrachtnemer.
15.5. Indien de in het voorgaande lid bedoelde mededeling niet of te laat wordt gedaan, is Opdrachtnemer op geen enkele wijze verplicht tegenover Opdrachtgever om de geleden schade ongedaan te maken op wijze die past bij, en aansluit op de inhoud
van de opdracht en de aard van de werkzaamheden.
15.6. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken die derden ten opzichte van
Opdrachtnemer pretenderen en uitoefenen ter vergoeding van geleden schade, gemaakte kosten, gederfde winst en andere uitgaven die op enigerlei wijze verband houden met en/of voortvloeien uit de uitvoering door Opdrachtnemer van de opdracht.
15.7. Indien schade en/of verlies is veroorzaakt door Opdrachtgever, direct of indirect, hanteert Opdrachtnemer een eigen risico ten laste van de Opdrachtgever van 1.500 euro per geval, daarbij uitgezonderd indien het verlies of beschadiging is
veroorzaakt door opzet, grove schuld, nalatigheid of verkeerd gebruik door Opdrachtgever. Hierbij komt het gehele schadebedrag ten laste van de Opdrachtgever.
15.8. In geval van schade aan, door of van transportmiddelen of voertuigen, hanteert Opdrachtnemer een eigen risico ten laste van de Opdrachtgever van 1000 euro per geval. Opdrachtnemer zal alles in het werk stellen dat de schade beperkt blijft.
15.9. Schade van Opdrachtgever die is ontstaan als gevolg van schuld, nalatigheid, opzet, tekortkoming of onrechtmatig handelen van leveranciers die werken in opdracht van Opdrachtnemer, nemen de leveranciers voor eigen rekening.
ARTIKEL 16. GEHEIMHOUDING
16.1. Zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever zullen alle informatie die als gevolg van de samenwerking wordt uitgewisseld vertrouwelijk behandelen en niet bekend te maken zonder (schriftelijk) overleg. Geheimhouding geldt ook voor ingehuurd
personeel en derden die betrokken zijn bij de opdracht.
ARTIKEL 17. INTELLECTUELE EIGENDOM
17.1. Zowel Opdrachtnemer als de Opdrachtgever hebben het recht een project of videoproductie openbaar te maken en/of te (doen) vermenigvuldigen ten behoeve van haar eigen promotie op bijvoorbeeld een showreel, het internet, een
overzichtstentoonstelling, filmfestival of een soortgelijke manifestatie dan wel ten behoeve van evenementen en media gericht op een demonstratie en promotie van de werkzaamheden, producten of diensten van de Opdrachtgever en/of Opdrachtnemer,
zonder dat hiervoor voorafgaand toestemming is vereist en zonder dat dienaangaande enige vergoeding behoeft te worden betaald.
17.2. Het gebruik door Opdrachtnemer is echter slechts mogelijk, nadat het project of videoproductie al openbaar is
gemaakt. Indien de film door dwingende omstandigheden niet meer voor vertoning geschikt is, zal Opdrachtgever Opdrachtnemer hiervan schriftelijk op de hoogte brengen. In dat geval is Opdrachtnemer niet meer gerechtigd de videoproductie voor
bovenstaande doeleinden te vertonen.
ARTIKEL 18. TOEPASSELIJK RECHT
18.1. Op de tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever gesloten overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
© Maarten Jong 2024